Copywriting

Copywriting

Copywriting är skriven text som publiceras i reklamsyfte, till exempel på förpackningar, i annonser eller i broschyrer. Det kan dock också vara manus till tv-reklam, text till musikjinglar etc. Kort sagt: handlar det om reklam, behöver det skrivas så är det copywriting. Själva yrket kallas copywriter även på svenska, trots att det är ett engelskt ord. Den enda rimliga översättningen vore reklamskribent, men ordet har inte fått fäste. Kanske beror det på att copywriter som yrke även innehåller mer än skrivande, en copywriter är även delaktig i det kreativa arbete kring en kampanj. Copywritern jobbar oftast tätt ihop med en Art Director, som är ansvarig för den grafiska biten.

Copywriting och idéskapande

Copywriting handlar om att skriva reklam

En copywriters jobb börjar oftast med att mottaga en problembeskrivning från ett företag. Det kan vara någonting i kommunikationen med kunderna som brister eller att man vill lansera en ny produkt till sin målgrupp. Innan en enda rad kan skrivas till kampanjen måste copywritern, ihop med Art Directorn, försöka komma fram till kampanjens utformning. Det kan involvera workshops eller intervjuer med slutkunder till exempel. När man väl kommer fram till momentet copywriting är det fortfarande långt ifrån klart: många ska tycka till om texten. Så väl andra på byrån som kunden och i vissa fall även en testgrupp av slutkunder. Jobbar man som copywriter är man van vid korrekturrundor.

Många som hör ordet copywriting tänker direkt på slogans. Det är självklart en del av copywriterns yrkesutövning, men det är inte det som fyller flest arbetsdagar. Ett företag ändrar sällan eller aldrig sin slogan och på senare år är dessa heller inte lika viktiga. Man jobbar istället betydligt mer med kampanjer, som i sin tur får ”taglines” eller medryckare. Istället för att skapa bestående företagsslogans, är det idag betydligt snabbare kommunikation som fyller en copywriters arbetsdag. Då världen blivit mer digital har även byråerna tvingats bli det och många hanterar enbart sociala medier-konton åt företag. Så bakom ett Facebook-inlägg av ett mejeriföretag, kan det ligga hårt arbete av en copywriter.

Från copywriting till matlagning

Lotta Lundgren är ett välkänt namn i Sverige. Kvinnan med den ljuva stämman och lätta göteborgsdialekten har fått priset Kristallen för sitt tv-program Historieätarna, hon har sommarpratat i P1 och hon har gett ut tre böcker. Det allra mesta hon gjort har kretsat kring mat och matlagning. Hon har bland annat gjort tv-program tillsammans med stora namn som Henrik Schyffert, Erik Haag och Leif GW Persson. Men innan hon blev Sveriges självklara matdrottning hade hon ett helt annat yrke, nämligen copywriter. Före år 2007 var Lotta ett http://www.dn.se/livsstil/lotta-lundgren-jag-maste-hela-tiden-befinna-mig-pa-gransen/, det prestigefyllda reklampriset.

Några av Sveriges mest välrenommerade reklambyråer heter Åkestam Holst, Forsman & Bodenfors och Garbergs. Lotta Lundgren har jobbat på allihop. Hennes karriär gick som på räls när hon valde att säga upp sig. Hon har i efterhand berättat att hon var bra på copywriting för att hon älskade det och för att hon jobbade hårt, men att allt det jobbet plötsligt inte kändes värt det. Vägen ur branschen började med den egna matbloggen som hon startade under sin föräldraledighet. Plötsligt ringde hon till jobbet och sa: ”Hej, det är Lotta, jag ska inte jobba med reklam mer. Jag ska bli matskribent.”

Att lära sig copywriting

Att lära sig copywriting kan ske på flera olika sätt och vägarna in i reklambranschen är lika många som människorna i den. Sociala medier har blivit ett bra sätt att visa upp att man kan uttrycka sig slagkraftigt i text och bild, vilket är precis vad reklam handlar om. Vissa har twittrat sig rätt in på de finaste byråerna – men det vanligaste och säkraste sättet att skapa sig en karriär inom copywriting är att gå på en reklamskola. De svenska skolorna som i stort sett garanterar ett copywritingjobb på en byrå är Berghs och Forsbergs. Copywritingutbildningarna på båda dessa skolor är avgiftsbelagda, men i gengäld får man en gedigen utbildning och ett rejält kontaktnät i reklambranschen.