Logotyp

Logotyp

Logotypen är oerhört viktig för ett företag. Logotypen är ansiktet utåt och det kunder och potentiella kunder lägger märke till och kommer ihåg. Det finns massor av saker man ska tänka på när man skapar en logotyp åt sitt företag. Denna artikel innehåller en hel del tips och saker du bör tänka på om du är på väg att skapa en logotyp till ditt företag. Artikeln tar upp både tekniska aspekter och mer sociala. Du kommer få en bred och djup inblick i hur man kan tänka när man skapar den nya logotypen. Det finns en hel del fallgropar man inte vill hamna i.

En bra logotyp är väldigt viktigt

Logotyp för ditt företag

En logotyp för ditt företag ska säga något om vad företaget är, gör och vill stå för. Det är viktigt om du till exempel har arbetskläder med din företagslogo. Det gäller att integrera din företagsidé i själva logotypen. Detta är inte lätt och därför är det väldigt bra att ta hjälp av en extern konsultfirma när du ska skapa logotypen. Det finns många företag som har specialiserat sig på att hjälpa andra företag att skapa framgångsrika varumärken. Det gäller att ha öga för design och grafik när man skapar en grafisk profil för ett varumärke. Detta kräver både utbildning och lång erfarenhet om det ska bli riktigt bra. Så ta gärna hjälp för att det ska bli så bra som möjligt.

En logotyp ska spegla din företagsidé. Det innebär att du bör ha en genomtänkt och utarbetad varumärkesprofil innan du skapar den nya logotypen. Vilka färger symboliserar ditt företag? Vilka former är relevanta för att lyfta fram vad just ditt företag är bra på och vill utstråla? Det finns en rad olika frågor som behöver besvaras för att man ska få fram ett varumärke som blir riktigt framgångsrik. Samtidigt finns det aspekter av varumärkesidentiteten som inte går att tänka ut. Det gäller att ha känsla och smak för att det ska bli så bra som möjligt. Det här en unik kompetens som ett fåtal besitter.

En bra logotyp är ett konstnärligt arbete

En bra logotyp har arbetats fram av en konstnärligt begåvad människa. Det krävs både talang, träning och lite tur för att lyckas fullt ut. Precis som med annat konstnärligt arbete så går det inte att till hundra procent beskriva hur den skapande processen går till. Konstnärer och grafiska designers beskriver den skapande processen på olika sätt. Processen är personlig och det finns inget schema eller någon formel man kan använda för att resultatet ska bli lyckat varje gång. Istället handlar det om intuition och väldigt mycket träning. Logotypen till ditt företag ska förmodligen signalera både känsla och intellekt och då gäller det att skaparen har talang för båda.

En fallgrop när det gäller att ta fram en ny logotyp är att ta för lätt på arbetet. Många företagare slänger ihop den nya logotypen hemma på kammaren eller anlitar någon designer men ger han eller henne en maxbudget som är alldeles för låg. Arbetet kräver både mycket tid och pengar om det ska bli riktigt bra. Det är också viktigt att som företagare engagera sig i arbetet. Var aktiv och visa vad du vill för den som du har anlitat för att skapa din logotyp. Många begår misstaget att de helt överlåter arbetet och ägnar sin egen tid åt något helt annat. Risken med det är att du till slut står där med den nya logotypen och det känns inte alls som att den representerar just ditt företag. Det är ingen rolig känsla.

Att ta fram en logotyp är krävande

Att ta fram en helt ny och unik logotyp är väldigt krävande. Det är bra att ta hjälp för att det ska bli så bra som möjligt. Samtidigt gäller det att vara aktiv och bevaka arbetet så att det inte skenar iväg åt något håll som du inte vill. Din nya logotyp ska representera just ditt företag och det är en väldigt viktig investering som du gör när du tar fram den nya logotypen. Många framgångsrika företag behåller sin grafiska profil genom hela företagets livstid. Det är alltså väldigt mycket värt att göra arbetet noggrant och inte snåla när det är dags att ta fram den nya logotypen. Det finns all anledning att vara engagerad.